________________
|
Auto na targ i do kościoła
Pierwszy na świecie pojazd z przesuwaną tylną ścianą, co pozwalało dwoma ruchami zwalniającymi zaczepy zmienić charakter jego wnętrza, powstał w Polsce i nazywał się Tarpan. W 1971 r. powstał projekt pojazdu osobowo-towarowego Warta-2 z unikatową przesuwaną tylną częścią karoserii. Gdy była zsunięta otrzymywano trzyosobowy pojazd dostawczy o ładowności 350 kg, a po rozsunięciu ściany, na której była umocowana trzyosobowa kanapa – auto sześcioosobowe.
Nazwę Tarpan wybrali w ankiecie czytelnicy „Expresu Poznańskiego”. Produkcję auta rozpoczęto w 1971 r. w poznańskim Antoninku, zbudowano wtedy 25 prototypów, ich nadwozia zaprojektował Zbigniew Wattson - stylista FSO. Wprowadzono wersje kombi i pick-up, źródłami napędu były „warszawowskie” silniki M-20 i S-21, później uzupełniono silnikiem od PF 125p. W latach 80-tych powstał nawet wersja 4x4, która była inspiracją dla twórców terenowego Honkera. Tarpany były również eksportowane do Grecji i Wielkiej Brytanii. Jednak wraz ze zbliżającym się kresem PRL popyt malał i produkcja stała się jednak nie opłacalna. Na przełomie lat 80 i 90 zdecydowano o zaprzestaniu konstrukcji.
Kolejna ciekawa, ale niedoinwestowania konstrukcja, która przeszła do historii
|
modele Tarpana :
rodzina Tarpanów
Tarpan D 235
Tarpan D 237
Tarpan D 237
Tarpan D 239
|