________________
|
Polska konstrukcja mikrosamochodu
SMYK (na zdjęciu pojazd z 1959r) zaprojektowany w warszawskim BKPMot. był chyba najładniejszym mikro-autem powstałym w powojennej Europie. Zwraca uwagę oryginalną bryłą nadwozia i nietypowymi rozwiązaniami technicznymi. Do auta wsiada się przez uchylne drzwi stanowiące jednocześnie przednią ścianę nadwozia. Razem z drzwiami odchyla się kolumna kierownicy.
Do napędu Smyka zastosowano silnik o pojemności skokowej 350 cm3 pochodzący od motocykla Junak. Przeniesienie napędu odbywało się za pośrednictwem przekładni 4-biegowej bez biegu wstecznego. Do zmiany kierunku jazdy służyła skrzynka redukcyjna z przekładnią zwrotną. To nietypowe rozwiązanie powodowało, że kierowca miał do dyspozycji cztery biegi do przodu lub (po przełączeniu dźwignią przekładni zwrotnej na postoju) cztery biegi do tyłu. Samochód ten miał być produkowany w Szczecińskiej Fabryce Motocykli (równolegle z motocyklem Junak), ale do tego nie doszło
|
prototyp Smyk
|