________________
|
Słów kilka o "maluchu"
PF 126p "Bombel"
Polski Fiat 126p BOMBEL powstał w roku 1974. Od podstawowej wersji różnił się tylną częścią nadwozia. Tylną część dachu odcięto, a w to miejsce wstawiono bąbelkowatą nadbudówkę z laminatu . Drugi schowek był za siedzeniami . W sumie cała przestrzeń bagażowa miała ok. 1 m3. Wykonano również wersję tego pojazdu z dodatkowymi oknami bocznymi
PF 126p Kombi
Model Kombi został opracowany w roku 1975. Od podstawowej wersji różnił się tylną częścią nadwozia. Powiększono rozstaw osi o 10 cm i zwis tylny o 7 cm, czyli model ten był dłuższy o 17 cm. W ścianie nadwozia znalazły się trzecie, wysoko otwierane drzwi. Silnik został przystosowany do pracy w pozio- mie przez co uzyskano płaską podłogę. Zmieniono dmuchawę chłodzącą silnik. W efekcie tych zmian uzyskano przestrzeń ładunkową o objętości 1 m3, licząc od podłogi do dachu.
PF 126p "Ryjek"
Nad tym modelem przystąpiono do prac w 1977 roku. PF 126pNP ("Ryjek") miał silnik z przodu, napęd przedni, zawieszenie przednie na McPhersonach, hamulce tarczowe i był dłuższy od seryjnego modelu o 19 cm. Zastosowano w nim silnik 650 cm3.
PF 126p Cabrio
Najmłodszy prototyp, który bardzo szybko przeszedł do historii z powodu wprowadzenia w Unii Europejskiej ostrych norm dot. hałasu , których "Maluch" nie mógł spełnić. Nie mniej jednak samochodzik mógł się podobać, szczególnie młodzieży
PF 126p Diesel
Na początku lat 80-tych, w epoce kartek na paliwo zrodziła się idea zastosowania w PF 126p silnika Diesla.W grę wchodziły dwa modele silników przemysłowych japońskiej f-my Kubota; trzy- i czterocylindrowy. Wybrano większy o poj. 800 cm3. Samochód z tym silnikiem był dynamiczniejszy, bardziej komfortowy (mniejsze drgania silnika). Mimo zaawansowania prac nie doszło do seryjnej produkcji z powodu gwałtownej zwyżki kursu jena, przedsięwzięcie straciło ekonomiczny sens. Ale czy nie warto było zaryzykować..
|
126p seryjny
126p "Bombel"
126p Kombi
126p "Ryjek"
126p Cabrio
126 Bis
126 Diesel
|